Hyrylän Hammaslääkäriasema

tai soita 09 2747740

Palvelumme

Henkilökunta

Hammashoidossa on harvoin vain yhtä oikeaa hoitovaihtoehtoa. Hoitoajatuksenamme on valita kullekin potilaalle vaihtoehdoista sopivin. Tämä valinta on yksilöllinen ja riippuu hampaiston tilasta, potilaan toiveista ja kustannustekijöistä.

Kokonaisvaltaisen hoitosuunnitelman ja hyvän hoidon perustana on aina huolellinen suun ja hampaiston tutkimus. Yksilöllisesti sovittu tarkastusväli pitää yllä suun ja hampaiden terveyttä. Halutessasi kutsumme sinut säännölliseen tarkastukseen. Erikoishammaslääkärimme ottavat vastaan myös lähetepotilaita ja tekevät oman alansa konsultaatioita.
Suun ja kasvojen alueen röntgentutkimus on hammaslääkärille tärkeä apuväline hoitopäätöstä tehtäessä ja hoidon seurannassa. Käytämme nykyaikaisia digitaalisia röntgenlaitteita. Otamme sekä panoraamakuvia että pienempiä yksittäisiä röntgenkuvia. Panoraama- eli kokoleukakuva antaa laajaa tietoa hampaiston ja leukojen alueen terveydentilasta. Panoraamakuvaan sisältyy radiologian erikoishammaslääkärin lausunto. Kuvaamme myös lähetepotilaita. Tarvittaessa 3D-kuvantamista yhteistyökumppanimme on Pantomo Helsingissä.
Ennaltaehkäisevällä hoidolla pyritään välttämään hampaiden reikiintymistä sekä iensairauksia ja näin edistämään koko suun ja kehon terveyttä. Ehkäisevä hoito perustuu yksilölliseen hampaiden omahoidon opastukseen, ruokavalioneuvontaan sekä suunhoidon ammattilaisten suorittamaan hampaiden puhdistukseen ja fluoraukseen. Määräaikaistarkastuksin seurataan hoidon onnistumista.
Hammaslääkäripelot voivat johtua monista eri syistä, ja pelkoa voidaan myös käsitellä monin eri tavoin. Usein hoito onnistuu jo hyvin, kun ilmapiiri on ystävällinen, rauhallinen ja potilasta kuunteleva. Toimenpiteet voidaan tehdä hyvässä puudutuksessa ja tarvittaessa käytetään esilääkitystä. Nukutuksessa tehtävästä hammashoidosta voidaan myös sopia.
Pinnallisempi ientulehdus tai syvemmälle ulottuva hampaiden kiinnityskudosten tulehdustila eli parodontiitti ovat hyvin yleisiä sairauksia. Parodontiitti tuhoaa leukaluuta hitaasti ja usein myös oireettomasti. Hoitamattomana se voi johtaa hampaiden liikkuvuuden lisääntymiseen, purentamuutoksiin ja lopulta jopa hampaiden menetyksiin. Parodontiitista aiheutuvat syventyneet ien- ja luutaskut toimivat tulehduksen piilopaikkoina ja ovat näin uhka koko yleisterveydellemme. Syvemmälle edenneitä hampaiden kiinnityskudossairauksia hoitaa alan erikoishammaslääkäri eli parodontologi. Pinnallisempia iensairauksia hoitavat kaikki hammaslääkärit sekä suuhygienistit.
Hammaskaries eli hampaiden reikiintyminen on yleinen bakteerien aiheuttama hammassairaus. Hampaan reikiintyminen tai lohkeaminen voidaan usein korjata paikkaamalla. Hampaan värinen muovipaikka-aine on yleisimmin käytössä oleva paikkamateriaali. Oikein toteutettuna se käy sekä etu- että takahampaiden korjaukseen. Laajemmin vaurioituneita hampaita voidaan korjata myös keraamisin täyttein. Korjaava hoito tehdään tarvittaessa puudutuksessa, potilaan toiveiden mukaan.
Juurihoito on tarpeen kun hampaan ydin on tulehtunut. Tavallisin syy tulehdukseen on iso reikä, jonka kautta bakteerit pääsevät hampaan ytimeen. Muita juurihoitoon johtavia syitä voivat olla liian suuri purentakuormitus tai hampaseen kohdistunut tapaturma. Juurihoidon avulla pystytään usein välttämään hampaan poisto. Hoito tehdään aina hyvässä puudutuksessa.
Yleisimmät syyt purentakyvyn heikkenemiseen ovat hampaiden puutokset, huonokuntoiset tai liian kuluneet hampaat ja hampaiston asentovirheet. Proteettisen hoidon tarkoituksena on kuntouttaa heikentynyttä purentaa. Erilaisilla ratkaisuilla joita ovat kruunutukset, sillat, irroitettavat osa- ja kokoproteesit, kuntoutetaan purenta ja parannetaan samalla hampaiden ulkonäköä.
Implanteilla eli keinojuurilla voidaan korvata puuttuvia tai poistettuja hampaita. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna ne ovat luotettava ja laadukas tapa korvata menetettyjä hampaita. Olosuhteet suussa tulee kartoittaa hyvin ennen keinojuurten asettamista. Oman luun riittävyys tutkitaan ja varmennetaan röntgenkuvin. Suun tulehdukset on hoidettava pois ennen implantointia. Omat elintavat, esimerkiksi tupakointi ja suun omahoito, vaikuttavat hoidon onnistumiseen. Suukirurgi asettaa keinojuuret leukaluuhun paikallispuudutuksessa. Titaaninen keinojuuri luutuu leukaluuhun yleensä 3 - 6 kuukaudessa, jonka jälkeen implanttien varaan voidaan kiinnittää pysyvästi erilaisia kruunu- tai siltarakenteita tai tukea irtoproteeseja. Käytämme vain hyvin tutkittuja ja laadukkaita implanttimerkkejä. Tästä linkistä löydät tarkempaa tietoa hammasimplanteista
Purentaperäiset vaivat voivat ilmetä mm. päänsärkyinä, korvien tai niska-hartiaseudun kipuina, oireina hampaissa, kasvoilla tai leukanivelissä. Vaivat voivat johtua esimerkiksi epätasapainoisesta purennasta tai yöllisestä hampaiden narskuttelusta. Purentavaivoja hoidetaan yleisimmin purentakiskolla tai purentaa tasapainottavin rakentein tai hionnoin.
Suukirurgisia toimenpiteitä ovat mm. hampaiden poistot, viisaudenhampaiden leikkaukset, hampaiden juuren kärkien leikkaukset ja keinojuurten eli implanttien asettaminen. Lisäksi suukirurgin erikoisosaamiseen kuuluu suun limakalvosairauksien tutkimus ja hoito.
Hampaiden virheasentoja tai värjäymiä voidaan korjata monin erilaisin keinoin, esimerkiksi ohuilla keraamisilla laminaateilla, keraamisilla kruunuilla tai hampaan värisillä paikka-aineilla.
Hampaiden valkaisu kuuluu myös palveluihimme. Valkaisun soveltuvuus arvioidaan tarkastuksen yhteydessä.
Työterveyshuoltoon liitetty suun ja hampaiston hoito on mainio tapa tukea yrityksen henkilöstön terveyttä. Vastaanottomme tarjoaa sopimusta työpaikkanne hammashoitoon.

Etsiessäsi tarkempaa, luotettavaa tietoa erilaisista hammashoidoista löydät sitä esimerkiksi terveyskirjastosta, hammaslääkäriliiton sivuilta.